Knihy, ktoré sa oplatí čítať

Copyright © Štefan Zolcer 2020

Knihy, ktoré sa oplatí čítať

Photo by Emre Can on Pexels.com

Zoznam kníh, ktoré mne osobne dali veľmi veľa a odporúčam ich každému čitateľovi

Na tomto mieste by som rád predstavil niekoľko kníh, ktoré stoja za pozornosť každého aspoň trocha vzdelaného človeka. Na začiatok uvediem zoznam, ktorý neskôr môže a pravdepodobne aj bude rásť. Potom budem postupne pridávať môj príbeh k jednotlivým knihám a moje hodnotenie každej knihy zvlášť.

Knihu treba stretnúť v tom správnom čase. Niektoré knihy mi zaklopali na dvere môjho života už dávno, aj pred viac ako desiatimi rokmi. Dostali svoje miesto na poličke, no z nejakého dôvodu neboli čítané. Iné som začal čítať hneď, ako ku mne dorazili. No tiež som na ne predtým nebol nachystaný, len som akosi vycítil, že už je na ne čas, treba si ich objednať a napokon nesklamali (napr. Haidt). Iba málo kníh zo zoznamu som nečítal skôr len preto, že ešte neboli napísané (takúto výnimku bude tvoriť asi iba Harari). Niektoré knihy som len ťažko vedel položiť, tešil som sa na každú príležitosť čítať ďalej, dokonca som sa niekedy bál, že ju dočítam a potom stratím ten pocit nadšenia a plnosti očakávaní, ktoré som mal pred čítaním. Niektoré knihy som napriek tomu stále nedočítal až do konca a pri niektorých som aj rád, pretože sa na ne môžem tým pádom stále tešiť.

Poradie kníh, v ktorom uvediem jednotlivé knihy, bude skôr náhodný. Niekedy budem chcieť byť chronologický, inokedy chcem byť aktuálny (teda aktuálne teraz ma kniha nadchla), inokedy chcem postupovať podľa dôležitosti. Nič z toho však nejde úplne, preto to bude skôr akási zmes všetkých faktorov zmiešaných s náhodou.

Zoznam

● Richard Tarnas: The Passion of the Western Mind. V slovenskom preklade od Vlada Lobotku: Vášeň západnej mysle (Bratislava, Vydavateľstvo spolku slovenských spisovateľov, 2012).

● Ken Wilber: A Brief History of Everything. V českom preklade: Stručná historie všeho. (Praha, Portál)

● Charles Eisenstein: Climate: A New Story. V slovenskom preklade: Klíma: Nový príbeh. (Inštitút Gaia, 2020)

● Joseph Campbell: The Hero of Thousand Faces. V českom preklade: Tisíc tváří hrdiny. (Praha, Argo)

● Fritjof Capra: The Turning Point. V českom preklade: Bod obratu. (Praha, Dharmagaia)

● Jonathan Haidt: The Righteous Mind. Why good people are divided by politics and religion. V českom preklade: Morálka lidské mysli.

● Yuval Noah Harari: Sapiens. A Brief History of Humankind. V slovenskom preklade: Sapiens. Stručná história ľudstva. (Bratislava, Aktuell)

● Rudolf Steiner: Filozofia slobody. (Bratislava, Kalligram)

● A. N. Whitehead: Adventures of Ideas. V českom preklade: Dobrodružství idejí.

● A. N. Whitehead: Science and the Modern World. V slovenskom preklade: Veda a moderný svet.

● Barbara Fredrickson: Positivity.

● Erich Fromm: To Have or To Be / Haben oder Sein / v slovenskom preklade: Mať či byť; v českom preklade: Mít nebo být.

● Erich Fromm: Umenie milovať. (dostupné anglicky, nemecky aj česky)

● Milan Machovec: Filosofie v tváří v tvář zániku.

● P. O. Kristeller : Osm Filosofu italské renesance.

● Romano Guardini: Konec novověku. (Das Ende der Neuzeit)

● Brian Henning: Riders in the Storm. Ethics in an Age of Climate Change.

● James Lovelock : Revenge of Gaia. V českom preklade: Gaia vrací úder.

● Sören Kierkegaard: Bázeň a chvenie.

● Jozef Piaček: Synkriticizmus. Filozofia konkordancie. (originálna slovenská filozofia)

● Vladimir Solovjov: Čtení o boholidství.

● Isabelle Stengers: Another Science Is Possible. A Manifesto for Slow Science.

● Thomas S. Kuhn: The Structure of Scientific Revolutions. V slovenskom preklade: Štruktúra vedeckých revolúcií.

Beletria

● Dan Millman: Way of Peaceful Warior. V slovenskom preklade: Cesta pokojného bojovníka.

● C. S. Lewis: The Screwtape Letters. V slovenskom preklade: Rady skúseného diabla.

● C. S. Lewis: The Great Divorce. V slovenskom preklade: Veľký rozvod.

● John Strelecky: Kaviareň na konci sveta. (v origináli: The Why Cafe)

Jednotlivé knihy – vo zvlášť blogu

Leave a comment